woensdag 8 augustus 2012

De jacht op de komodo varaan.

Vanuit Gili T. Zijn we weer naar Kuta gegaan om van daaruit de volgende dag het vliegtuig naar het eiland Flores te nemen.

We gaan met een boot op pad om de komodo varanen te gaan bekijken, als we ze tenminste te zien krijgen. Op het vliegveld worden we door onze gids opgewacht en we gaan naar de haven.

Daar wacht een omgebouwde vissersboot op ons om ons eerst naar Rinca Island te brengen. We varen een uur of drie en lunchen aan boord met fried noodles met vis voor we op Rinca aankomen. Daar gaan we met een ranger op pad. Zodra we het bezoekerscentrum betreden struikelen we al bijna over de varanen.

Ze liggen lui onder de keuken, de geur van de lunch heeft ze het bos uitgelokt. We gaan snel het bos in voor een wandeling van 2 uur en we zien aardig wat varanen.

Topper is wel een grote varaan die een nest aan het graven is. Hij komt even uit het gat gekropen om ons aan te kijken en gaat dan weer verder met graven. De beesten zijn wel 2,5 meter lang en kunnen supersnel zijn. We zien een varaan een ranger met drie toeristen aanvallen. Ze stonden tussen het nest en de varaan en die was het daar niet mee eens. De toeriste gign vervolgens gillen en springen en die veraan werd nog minde blij. Gelukkig houd de ranger de varaan met zijn stok tegen en zij wij alleen getuige van een varaan in actie.

Naast de varanen komen we nog een wilde buffel tegen en wat apen en een wild varkentje. Het is een leuke tocht. Na de tocht gaan we met de boot op weg naar komodo island. De tocht duurt zo'n drie uur en we varen ook in het donker. Anouk vindt dit maar niets. We hebben zo te zien geen navigatie of marifoon en we varen tussen allemaal eilanden met rare stromingen in zee. Soms is de zee net een kookpan waarin het water alle kanten op gaat, dan ineens is er geen golf te zien waarna er dan plots golven van ruim 2m zijn. We zijn blij als we bij komodo aankomen en aan boord ganan eten. We slapen op het dek om de volgende morgen de "flying foxes" te zien. Een soort grote vleermuizen.

De volgende morgen ontbijten we met pannekoeken en gaan we snel naar komodo eiland.

Helaas hebben we daar slechts drie varanen gezien maar we hebben wel een leuke wandeling gemaakt met een ranger die van alles vertelde over de vliegende hagedissen, de vele herten die we zien en over allerlei planten. En op,Rinca hadden we al zoveel varanen gezien ;-)

Na komodo varen we verder en onderweg gaan Robin en Anouk nog even snorkelen. Het stroomt erg en we gaan aan een touw hangen dat aan de boot hangt, lekker lui hoor.

Door de stroming is het echter ook flink koud dus al snel klimmen we weer aan boord om naar onze volgende stek te varen. Kanawa island is een klein eilandje met veel strand en zo'n 30 hutjjes.

We blijken een hutje te hebben zonder badkamer met alleen een tweepersoons matras en omdat we dat wat erg spartaans vinden regleen we een upgrade naar een bungalow met badkamer en warande met hangmat.

Heerlijk, twee dagen lui weinig doen. Robin valt 's avonds in de hangmat in slaap ;-)

We beklimmen een keer de heuvel naar het uitzichtpunt en Erik wandelt over het strand naar de andere kant van het eiland en dat was wel zo alle actie.

Anouk snorkelt nog een keer vanaf het strand richting de steiger waarna ze de steiger niet op kan omdat 5 grote Lion fish zich bij het trapje ophouden. De griezels ;-) Nu steken die vissen flink en hangt er een waarschuwing in het restaurant om bij ze uit de buurt te blijven. Ze zijn echt prachtig, maar ze moeten wel aan de kant. Iemand op de steiger pakt een stok en slaat op het water en de vissen gaan even opzij. Anouk snelt het water uit waarna de vissen weer lekker hun positie innemen. Het is een soort "Danger zone" onder de steiger, het zit vol met zee egels en dus die lion fish.

Na twee dagen Kanawa island gaan we met de boot weer naar Flores om naar Bali terug te vliegen.

De boottocht was echt op zijn indonesies. Veel mensen op een kleine boot met veel bagage maar we komen heelhuids aan.
Dan met het vliegtuig naar Bali waar we op het vliegveld opgewacht worden door mr. Smile die onze tocht geregeld had. Een van zijn mensen zal ons naar Ubud brengen met een taxi. Dat kan nog wel een uur of twee duren dus ...... laten we de taxi stoppen bij de Mc Donalds en gaan we met een gevulde tas op de achterbank op pad. Robin is weer heelmaal in haar sas en wij vinden dit ook wel een goede oplossing voor onze gemiste lunch.

Anouk, Erik & Robin

Location:Komodo island, Rinca island en Kanawa island. Tussen Lombok en Bali

1. Wat een avonturen en gelukkig niet opgeg we ten door varanen en lion vissen. Wanneer is de terugreis?

2. Hi frank, de 15e komen we aan zijn jullie dan nog in NL? Maar ff per @afstemmen. Grt, anouk