maandag 28 mei 2012

Panda base. 27-5

Vanmorgen was het vroeg opstaan voor het hoogtepunt van ons verblijf in Chengdu, het bezoek aan het Pandacentrum. Om kwart voor acht staan we klaar om met een busje van het hostel en de gids naar het pandacentrum te gaan.

In China bestaan drie centra waar getracht wordt om de met uitsterven bedreigde reuzenpanda te fokken. We moeten er vroeg zijn want deze beesten houden niet van warmte en in de loop van de ochtend trekken ze zicht terug voor een wel erg uitgebreide siësta. Voor het comfort van de beesten zijn de binnenhokken volgehangen met airconditioners, zo'n 6 per hok terwijl wij drieën het samen met een moeten stellen op onze kamer ;-)

We hebben een erg leuke wandeling door het pandacentrum. Bij aankomst moeten we een stuk een heuvel oplopen door een mooi aangelegd park en het is erg vochtig. Flink zweten tijdens de wandeling. Eerst komen we langs de keuken waar pandacake gemaakt wordt. De panda's eten bamboe, fruit en daarnaast krijgen ze een soort cake zodat ze optimaal de beste voedingsstoffen binnenkrijgen. Dan gaan we door en komen we bij de eerste panda's. De dieren zitten in ruime buitenverblijven met heel veel groen en ze doen eigenlijk weinig anders dan bamboe eten. We komen langs verschillende verblijven en de panda's trekken zich niks aan van alle aandacht. Het is best rustig in het centrum en we kunnen alle panda's fraai op de foto zetten. De jonge panda's worden over een paar weken verwacht dus de kraamkamers zijn nog leeg. De couveuses staan wel al klaar voor als een panda jong door de moeder niet goed verzorgd wordt. Er is menig kind ter wereld wat minder goed verzorgd ter wereld komt dan de panda's hier.
na een paar uur zijn. We klaar en vertrekken we weer naar het hostel.

's middags willen we nog even de stad in maar we komen weer tot de conclusie dat dit geen fraaie stad is. Onderweg zien we een van de vele fitness apparaten die hier op straat staan en er spelen wat kinderen.

We gaan er heen en het zijn wat meisjes van een jaar of 8. Het ijs is snel gebroken en Robin vermaakt zich met de meiden. Na een tijdje willen wij verder en de meiden lopen een stuk mee. Dit ontaard in een ren en vliegpartij van 5 meisjes over het voetpad. Robin doet verwoede pogingen tikkertje te spelen maar de meiden snappen niet dat ze dan ook de tikker moeten zijn. Lol hebben ze wel en daar gaat het om. Dan gaan wij rechts en zij links met een luid goodbey!! We nemen de bus naar een shoppingmall, lekker koel en lang leven de Dairy Queen.

Heerlijke ijsjes en een lekkere zitplek. Dan gaan we de Carrefour door, die supermarkt kennen we natuurlijk uit Frankrijk en zelfs de indeling is als in la France. Inclusief franse wijn :-)

Dan terug naar ons hostel waar we een lekker tafeltje met stoelen in de tuin uitzoeken. Er zij 2 zweeds/thaise kindjes waar Robin mee gaat spelen. Ze renen lekker rond totdat ze de pooltafel ontdekken. De Chinese studenten vinden de 3 kinders (twee donkerbruin thais uiterlijk en ons blonde exemplaar) helemaal super. Ze spelen met ze helaas gaan de andere kindjes dan weg. We eten maar in het hostel al wil Robin graag naar het restaurant waar we gister aten. Maar Robin treft het, de vorige eigenaar van het hostel komt met zijn dochters binnen. Robin is inmiddels op de hoogte hoe je het aan moet pakken en ze vraagt of ik wil vragen of ze willen spelen. De dames zitten meteen aan de tafel met de klei van Robin. Anouk vraagt in het engels hoe de jongste (6jaar) heet en ze antwoord keurig. Robin verteld ook in het engels hoe ze heet en ze spelen verder. Robin is ineens in een dag tijd over haar verlegenheid heen en durft al wat woordjes engels te zeggen. Hoe oud ze is en hoe ze heet. Robin gaat lekker het hele hostel door. Even alleen via allerlei gangetjes naar onze kamer om yoghurt te halen doet ze zo.
We zijn apetrots dat ze zich zo goed aanpast, het is toch best lastig dat er zo weinig kindjes zijn en dat ze dan ook nog een andere taal spreken.

Nu hebben we net de as ingepakt omdat we Maandag naar Lijiang vliegen.