maandag 28 mei 2012

Reisdagen aankomst in Lijiang

Vanmorgen stonden we in het hostel gereed toen er bij het personeel paniek uitbrak. De chauffeur zou er om 8 uur zijn om ons naar het vliegveld te brengen maar het regende en de ochtendspits was chaos. Geen chauffeur te bekennen dus omdat hij in de file vastzat. Wij zijn met een van de dames de straat op gegaan om een taxi te pakken te krijgen, ons vliegtuig ging immers om 10:30. Geen taxi te krijgen natuurlijk maar toen dook om iets voor half negen de chauffeur toch op. Wij snel de auto in en hij door allerlei weggetjes de file omzeilen en om 9 uur stonden we dan toch op het vliegveld. Gelukt. 's middags werden we in Lijiang keurig op het vliegveld opgepikt en bij ons hostel gedropt.

Dit deel van China is het China zoals wij het ons voorgesteld hadden. Veel landbouw, geen hoogbouw en overal leuke tempeltjes en rijstveldjes. We zitten in een leuk super toeristisch maar ook zeer relaxed stadje LiJiang met allerlei middeleeuwse straatjes die we vanmiddag ontdekt hebben. Robin is blij dat er ook een dvd kamer is en ze heeft een uur op een stapel kussens Disney liggen kijken terwijl wij de vervolgroute bedacht hebben.

Hier anderhalf uur rijden vandaan is een mooie rivier en daar gaan we morgen heen. 's morgens met de bus erheen en dan wandelen we morgen omhoog en willen we boven op de berg overnachten. De dag daarna weer afdalen en dan gaan we weer terug naar Lijiang. Ons hostel zat volgeboekt voor die nacht maar we zijn bij het buurhostel wezen informeren en we kunnen daar terecht. Dat is een splinternieuw hostel en niemand spreekt engels. Er werd ons een supersjieke kamer getoond met een kingsize bed en een inloopdouche waar je in kan dansen. Vroegen we de prijs en moesten we minder betalen dan in ons hostel wat. Toen liet hij nog een andere kamer zien met nog een extra dubbel bed, ook 150yuan. Volgens ons kan hij alleen 150 in het engels zeggen. We kijken er al naar uit over twee dagen daar te slapen.
Net even de was gedaan zodat we ook weer fris en fruitig ruiken en Erik heeft gister ook nog een nieuwe broek gekocht. Heel handig namelijk om in China er achter te komen dat je enige lange broek helemaal doorgesleten is. Jammer genoeg vind hij geen afritsbroek maar wel eentje met de bekende "zakken aan de zijkant" want dat is lekker handig voor de paspoorten op een reisdag.

Nu hebben we in de dagrugzak wat verschoning voor de nacht en een warme trui, zonnebrand en muggenspul ingepakt en onze rugzaken blijven in het hostel als we "op Hike" zijn. We zijn wel benieuwd hoe het met Robin zal gaan want het is toch zo'n 8km lopen. Maar we hebben een plan B, als het niet goed gaat blijven we bij het eerste hostel dat we zien en gaan we gewoon de volgende dag dezelfde route weer terug.

Vandaag helaas even geen plaatjes want de kaartlezer om de foto's op de ipad te krijgen zit al ingepakt. Tot over 2 nachten als we in ons nieuwe sjieke kamertje trekken.