maandag 28 mei 2012

In de trein. 25-5

Vandaag hebben we een reisdag,

met de slaaptrein naar Chengdu om de panda's te gaan bekijken. We slapen lekker uit in de veronderstelling dat we alle tijd hebben. De supermarkt bezoeken, de tassen inpakken en ontbijten moet toch makkelijk lukken voor 12 uur zou je zo denken maar als je alle tijd denkt te hebben kom je juist tijd te kort. We pakken de tassen in, dat vindt Robin nooit leuk want ze wil helpen maar van ons moet ze overal afblijven omdat we anders niet meer weten wat waar zit. Dan nemen we een lekker ontbijt in ons hostel en dan geven we meteen even een tijdschrift en een boek door aan Myrthe.

We gaan naar de supermarkt om eten en drinken voor de treinreis in te slaan en we vinden bruinbrood en een soort ontbijtkoek en ook cakejes. Het vak met yoghurt doen we ook nog even aan en we kopen een exotische vrucht. Dan zijn we gereed met een tas vol lekkernijen en we pikken in het hostel de rugzakken op. Op naar bus 306 richting het station.

Nu is de bus vandaag nogal vol, en hij is klein. Als we er in staan komt ons hoofd tegen het dak. Als we dan ook nog allebei een grote en een kleine rugzak meesjouwen dan is het gangpad van de bus volledig geblokkeerd. Gelukkig staat in China bijna iedereen op voor een kind en Robin is dan ook vrij snel stevig op een stoel gepoot met haar rugzakje om, weer iets minder om overeinde te houden in de bus. Anouk en Erik schuiven naar achter in de bus door om de doorstroom in de bus niet volledig klem te zetten en we houden oogcontact met Robin voorin.

Nu zit die bij twee dames met kindjes dus dat zal we goed gaan. Het station is de eindhalte van de bus waardoor we rustig de tijd hebben om ons een weg uit de bus te banen. Het lijkt wel of iedere Chinees altijd zijn hele hebben en houwen met zich meezeult in het OV of op een scootertje.

Bij het station moeten eerst alle tassen door de security scan, wij worden voor de show ook nog eens gefouilleerd en dan kunnen we naar de wachtkamer. Zoals gewoonlijk zit die weer vol met lui die alle banken volgezet hebben met kilo's tassen waarna ze dan op een oude krant op de grond gaan zitten. Rara lui. Voor ons is er geen plek helaas. Dan komt Erik op het idee om met Robin even het station te gaan verkennen en hij ziet de "softsleeper Lounge" en laten wij nu een softsleeper ticket hebben ;-)

1+1=3 denken wij en we verhuizen naar de softsleeperlounge die bijna helemaal leeg is. Lekker rustig hoor en als de trein er aan komt mogen we vanuit de lounge naar het perron en laat de softsleeper wagon dan ook nog midden voor de ingang staan. We worden verwend hoor. In de trein zitten we in een afgesloten coupe voor 4 personen met ruime bedden en een fijn tafeltje. Onze coupegenoot duikt meteen zijn bed in en robin gaat lekker knutselen. Dan gaan we ook nog letters oefenen. Vandaag bedenken we woorden die beginnen met een V of een F. Best lastig soms en Robin gaat ze schrijven. We spelen dammen op de i-pad en Robin wint van Anouk.

Ondertussen knabbelen we van de lekkere broodjes en koekjes en de bananenchips. We hebben zelfs een echte Chinese theebeker gekocht met thee en ook ditmaal een avondeten van instant noodles al laten we ook ditmaal het zakje sambal er maar buiten.

De treinrit verloopt voorspoedig door een erg mooi berglandschap. Prachtige bergen en soms watervalletjes en iedere berg heeft andere begroeiing.Wat zonde toch dat alle natuur hier om zeep geholpen wordt voor het plaatsen van industrie of wegen of simpelweg om de grondstoffen als klei en stenen te gebruiken. De trein slingert door tunnels en soms gaan we helemaal schuin. Om 5 uur hebben we de wekker gezet omdat we om 5:40 aan zullen komen. Om een paar minuutjes over 5 stopt de trein echter ineens en we blijken er al te zijn. Snel de rugzakken om en Robin wordt op blote voeten naar de uitgang gestuurd. Gelukkig zijn we niets vergeten en na een paar minuten voor het station gewacht te hebben zien we het bord van Sims Cozy al. We springen in het busje en krijgen bij het hostel direct en kamer. Rond 5:50 liggen we weer op een oor alleen nu in een echt bed.