donderdag 28 juni 2012

Whale Island, Nha Trang

De tour naar Whale Island was best druk. Eerst met de taxi vanuit Hoi An een half uur naar het vliegveld, dan 2 uur vliegen naar Nah Trang

, half uur taxi en nog 2 uur met de bus en nog 20 minuten met de boot

maaaaaar, nu zitten we dan ook op ons bounty eiland.

Whale Island, een eiland met zo'n 20 huisjes aan het strand en verder een duikschool, een heerlijk restaurant waar iedereen moet eten wat de pot schaft en je geen menukaart hebt. Verder nog wat kano's, surfplanken en catamarans. Dus het wordt watersport of wandelen maar in ongeveer drie uur ben je het eiland rond.

We kwamen om half vier aan en kregen nog een late lunch. Zitten we net voldaan te genieten van het eten en denken we wat vol te raken, blijkt het dat we pas de eerste van drie gangen te hebben gehad.

Na onze late lunch zijn we maar eens gaan zwemmen, uit onze bamboe bungalow val je bijna de zee in waar ook kleine stukken koraal leven met bijbehorende vissen enzo.

We hebben meteen snorkels en duikbrillen gehaald en Robin heeft vandaag voor het eerst met een snorkel en een duikbril op gezwommen. Ze vond het best wel moeilijk om te drijven en te ademen tegelijkertijd dus toen zijn we begonnen met in het water staan en dan met de hoofden in het water en ademen door het snorkel. Dat ging best aardig. We zagen enorme zee-egels en kleine stukjes levend koraal met grijze visjes. Ook zagen we grote witte zee-anemonen met zwarte en gele visjes erbij.

En we hebben een dikke wit met gele vis achtervolgd waarbij Robin voortgetrokken werd door het water door Anouk. We schrokken wel een beetje van die grote zee-egels en zijn meteen onze sandalen aan gaan doen in het water. Er zitten verder allerlei grote krabben en we hopen morgen meer te zien. Het heeft de afgelopen dagen nogal geregend en gestormd dus het zicht is nu helaas niet optimaal.

Morgen gaan we met een boot op pad op te snorkelen en de dag erna om te gaan duiken.
Er is een leuke duikcursus voor kinderen, PADI waterbubbler, helaas is die vanaf 8 jaar maar iets om naar uit te kijken voor als Robin groter is.

Ons verrassingsdiner was trouwens enorm. Eerst brood met geroosterde aubergine en inktvis. Toen kwam er een rondje dumblings en begonnen we al aardig vol te raken maar gang drie was rijst met een lekkere vis erbij. Toen kwam nog ons toetje, een enorme kokos brownie. De laatste twee gangen konden we helaas niet volledig de baas en we hebben dan ook eea terug moeten laten gaan naar de keuken. We zij nu al nieuwsgierig naar het ontbijt morgen.

De tweede dag zijn we 's morgens met de boot naar een baai een eind verderop gevaren. Daar zij we wezen snorkelen.

Zwemmen, ademen, kijken en dat alles tegelijkertijd is inderdaad wat teveel voor een kleuter maar na enig experimenteren hebben we ontdekt dat voor Robin snorkelen het beste gaat met zwembandjes om zodat ze niet ook nog moet nadenken over het drijven. En toen ze geen zin meer had om te snorkelen heeft ze zich aan Anouk haar schouders vastgehouden terwijl die visjes bekeek.

Eerst deed ze bij iedere vis die ze zag haar hoofd omhoog om te vertellen wat ze allemaal zag. Heel gezellig hoor maar daarbij kwam ze met haar snorkel onderwater wat een hoop geproest opleverde. Nu drijft Robin lekker mee terwijl ze van een van ons een hand vasthoud. Als ze iets moois ziet knijpt ze in onze hand. En met handgebaren geeft ze aan of alles goed gaat. Ze was heel enthousiast om wat visjes te zien die ze uit de film kent.

Alleen Nemo zelf en de haai worden nog gemist.

Op ons strand liggen veel stukjes koraal en Robin vind dit mooi om te verzamelen. We hebben uitgelegd dat het niet mee naar Nederland mag omdat het eigenlijk dode diertjes zijn en dat de levende in het water beschermd moeten worden. Toen vond Robin de gedachte dat koraal en zeeanemonen leven weleen beetje eng ook. Ineens wilde ze niet dicht bij het koraal meer in de buurt snorkelen :-) De zeekomkommers vond ze ook grappig maar van de zee-egels dacht ze steeds dat ze haar wilde prikken. Later blijkt dat ze zich steeds zorgen maakt om het koraal, ze wil er niet bij komen omdat ze bang is dat het dood gaat.

Erik gaat de derde dag duiken, Anouk werd steeds een beetje zeeziek bij het snorkelen dus die blijft met Robin op het eiland. Lekker luieren maar ook even de was doen. Ook tijdens de was weer nieuwe dieren, alleen minder leuke. Kakkerlakken in de wastas, gelukkig houden ze niet van van warm water en wasmiddel dus komen ze uit de was tevoorschijn. Voor we weg gaan hier toch maar even alle tassen goed leegschudden.

Tijdens de lunch gillende serveersters, er valt namelijk een hagedis van zo'n cm of 15 van het bamboe plafond naar beneden met een grote spin in zijn bek, en laat dat geheel nu net bovenop de serveerster landen die het samen met de andere serveerster op een gillen zet. De hagedis verliest zijn spin en gaat er vandoor. De spin die inmiddels wat poten mist wordt met een steen uit zijn lijden verlost.

Robin is inmiddels vriendjes met David (7jr, Australiƫ) en Johny, een vietnameesje van een jaar of 7. Ze rennen rond maar als ze bij de familie van Johny koekjes krijgen en zo'n 25 vietnamezen haar glunderend aankijken dan wordt het toch wat teveel. Maar met david aan de hand durft ze toch de koekjes aan te nemen.