vrijdag 20 juli 2012

Apenstreken

Na een pitstop in Medan met een overnachting in een vergane glorie hotel en een busrit van twee uur in het meest gammele busje tot nu toe komen we in Bukit lawang aan.

We worden in ons busje al aangesproken door een gids voor een jungletocht en als gemakzuchtige toerist zijn we maar meegelopen naar een hostel met hem en laat het nu net een van de hostels zijn die wij ook in gedachte hadden.
Nog voor we het hostel geboekt hebben hebben we al afgesprokkende volgende 2 dagen met hem een jungletocht te gaan maken, slapen in de jungle en we hopen apen te zien. Dan nog even het hostel regelen en rond 13:00 liggen we in de rivier. We hebben een kamer bijna aan de rivier en de apen rennen over het dak. Dit wordt leuk.
's avonds ontmoeten we Nederlanders die ook met ons op trekking gaan en we pakken onze rugzakken voor de trekking in. Er moet best veel mee en we hebben maar twee kleine dagrugzakjes. Onze lakenzakken willen we mee, een klamboe voor Robin, een set schone kleren voor ieder en de sandalen want terug gaan we raften op autobanden en de rivier zit vol met stenen. Verder nog onze regencapes en ook nog een liter of 5 water. Na wat proppen lukt het en 's morgens om 9:00 gaan we met 6 Nederlanders, 1 canadees en 2 gidsen gaan we op pad.

We krijgen uitleg over de rubberplantage, de cacao struik en over reuze rode mieren die een naar mentol ruikend goedje afscheiden maar niet prikken. Robin in blij met dit nieuws want die was niet blij met rode mieren sinds ze in haar voet gebeten hebben:-(

De tocht is zwaar, erg zwaar maar prachtig.

We zien prachtige natuur en waar we voor kwamen, apen, veel apen.

Een baby urang utang met moeder, een makaak en nog een paar soorten apen. Een urang utang op nog geen 10 meter afstand is toch wel,speciaal, en hij gaat nog even voor ons naar een andere boom zwaaien ook.

We lunchen met nasi op een berg en om een uur of 4 komen we bij onze kampeerplek aan waar we meteen de rivier inspringen.

We zijn zo oververhit dat het water wel ijswater lijkt maar de gidsen hebben al een lekker potje thee voor ons klaar staan. We kamperen in een kamp met een kooktent en voor ongeveer 4 ploegen en slaaptent. Overal om ons heen springen apen, een ontzettend leuk gezicht. We krijgen lekker rijst met verschillende gerechtjes te eten en toe weer een fruitsalade, smullen hoor.

En na wat spelletjes gaan we vroeg naar bed. We slapen met zijn allen op een rijtje onder afdak van een plastic zijn op matjes.

Voor Robin hebben we voor de zekerheid nog een klamboe

opgehangen maar echt nodig was dit niet, we hebben geen mug gezien, 's nachts schrikt Anouk wakker omdat er een dier over haar heen huppelt, ze gaat rechtop zitten en Jasper en Kirsten zitten ook overeind. Zij voelen ook iets over zich heen lopen en we komen tot de conclusie dat het een klein aapje geweest moet zijn.

Als we 's morgens wakker worden zien we de apen al voor de tent door de bomen ravotten, leuk hoor. De tweede dag besluiten we niet te gaan wandelen dus we ruimen langzaam onze spullen op en gaan dan naar een waterval aan de overkant van de rivier.

Daar zwemmen we wat en we gaan terug naar ons kamp.

Terwijl we in de rivier zitten wordt onze lunch in het water aangereikt, een lekker bord noedelsoep. Voor ons dessert moeten we wel even het water uit, weer heerlijke meloen, ananas, passievrucht en nog meer fruit.

Dan is het eind eind zicht, terug raften op een vlot van autobanden.

We zijn wat zwaar beladen en al na een meter of 300 hangen we tegen een rots en breekt de stok waarmee onze gids ons vlot tussen de rotsen door stuurt. Met de korte stok varen we verder en dan hangen we vast opeen rots. De voorste gids valt in het water, stuurstok drijft weg en er is een beetje paniek. We zitten muurvast opeen rots. De voorste gids rent langs de rivier naar een ander kamp voor een nieuwe stok en doordat drie mensen van ons vlot gaan komt het weer goed op gang en stuiteren we over en langs rotsen naar ons hostel. We komen wel tot de conclusie dat je dit in Europa met een helm en reddingsvest zou doen maar alles gaat goed en Robin vind het superleuk.

Als we terugkomen geven we meteen onze kleren met prut af voor een wasbeurt maar eerlijk gezegd denken we dat het niet helemaal schoon terug zal komen ;-) En terwijl de kleren te drogen hangen springen de apen er tussendoor.

Anouk, Erik & Robin

Location:Bukit lawang, Sumatra, Indonesie

1. Supergaaf! Wat een avonturen en leuk dat jullie een urang utang van dichtbij hebben gezien. Wat een overgang met de tussenstop in kadu lumpur.

Succes! En inderdaad doe eens een beetje voorzichtig ;-)