vrijdag 20 juli 2012

Siem reap

De eerste dag zijn we al om half zeven naar het Ankor wath tempelcomplex gereden met de tuktuk. Die bleef lekker de rest van de dag bij ons en we zijn bij een aantal tempels uitgestapt.

De tempels verschillen allemaal maar wij waren het meest gecharmeerd van een tempel die helemaal begroeid was met eeuwenoude hele hoge bomen.

Prachtig om te zien. We hebben daar gelunched en het was leuk om te zien hoe ter plekke de maaltijd in een mini keuken in elkaar gedraaid werd.

Om een uur of 1 hadden Anouk en Robin het aardig gezien en de laatste tempel heeft Erik in zijn eentje bedwongen, de dames zijn lekker in de tuktuk in de schaduw blijven zitten

en daarna zijn we snel naar het hotel getukt om in het zwembad te duiken.

Ons hotel zit een km of 2 van het centrum van siem reap dus we tuktukken lekker lui 's avond naar de stad waar we een Khmer BBQ gedaan hebben met een assorti vlees met o.a. slang en krokodil.

We hadden Robin niet verteld dat er slang en krokodil bij zat en ze zat lekker van de slang te smullen. De kroko vond ze minder, die is wat minder mals. Overigens was deze slang lekkerder dan de slang die we in Vietnam gegeten hebben.

De tweede dag was en lui dagje. Eerst 's morgens lui op de bank gelezen en Robin heeft op de ipad gespeeld. In de boekenkast in ons hostel vond Anouk twee boeken die ze geruild heeft met de boeken die al uit waren. Toen zijn Anouk en Robin het zwembad ingedoken terwijl Erik een vlucht naar Indonesiƫ aan het boeken was. Lang leve het WWW om dit soort zaken te regelen. Het reizen nu met draadloos internet is toch anders dan 10 jaar terug hoor.

Met de lunch zijn we naar een restaurant gegaan met een vlindertuin.

Allemaal prachtig kleurrijke vlinders, jammer alleen dat ze vaak beschadigde vleugels hadden. Waarschijnlijk worden ze in het wild gevangen en dan in de tuin losgelaten. We hebben weer heerlijk gegeten en Robin had mazzel, ze hadden pancakes ;-)
's middags maar weer het zwembad in, moet toch ook zo nu en dan toch ook.

's avonds heerlijk pizza met een lekkere salade wezen eten, de volgende ochtend moeten we om 6 uur op dus een stevig avondmaal moet ons dan de eerste ochtenduren doorhelpen tot we in Kuala Lumpur aankomen.
Daarna zijn we met onze voeten in een bak met visjes gaan zitten.

Die eten de dode huidcellen van je voeten en kriebelen dat het doet. Robin stak een teen tussen de vissen en haalde die er meteen weer uit ook.

Anouk en Erik moesten eerst wel even wennen maar toen was het wel een grappig gevoel, en zachte voeten dat we er aan over gehouden hebben.

We hadden 's avonds nog een aanvaring met een nogal agressief zwerfmeisje van een jaar of 8. Die liep te bedelen met een draagdoek om haar nek met een baby erin. Er lopen hier meer kleuters met babietjes in een draagdoek rond met een zuigfles, wij schatten in dat de ouders op oogafstand staan maar die zien wij natuurlijk niet. Wij gaven geen geld en ze was ons gevolg naar de pinautomaat waarbij ze kans gezien had om te zien wat wij gepinned hadden (knap aangezien wij in een hokje stonden en zij buiten). Toen wilde ze het hokje van de pinautomaat in, wat wij voorkwamen. Toen we weer buiten waren ging ze toch staan schelden in het engels op ons en staan duwen dat we geld gepind hadden en wat aanhaar moesten geven en eten moesten gaan kopen voor haar en de baby, en dat allemaal in het engels.

Nu geven we geen geld aan de kinderen op straat, sommige leven echt op straat maar er lopen er ook tussen die het als bijverdienste zien en soms staan de ouders om de hoek. Wel doneren we zo nu en dan in zo'n collectebox van een stichting die met straatkinderen werkt want het blijft natuurlijk verschrikkelijk dat hier zoveel kinderen echt op straat leven.
Maar we schrokken wel even van deze felle dame.